Smart City Projekt

Jönnek az okosvárosok – Mennyi minden fejlődött az utóbbi néhány évben! Érvénybe lépett a közterületi mobilparkolás, az elektronikus útdíjfizetés, azaz a HU-GO, az e-autópályamatrica, az e-vonatjegyek, a BKK online bérletei.

Ezek mind csupa hasznos fejlesztések, amelyek egyszerűbbé és kényelmesebbé teszik az utazóközönség mindennapjait – nem kell sorban állni a pénztáraknál vagy automatáknál, nem kell fölöslegesen nyomtatni, mindent intézhetünk elektronikusan. Ezek összehangolásával jöhetnek létre az okos városok, amely modell iránt már több ország is érdeklődik.

Sikeres modell, külföldi érdeklődés

A 2014-es évben sok újítás került bevezetésre. Köztük volt a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer, az elektronikus útdíjfizetés, az elektronikus autópálya matricák, és még számos más, elektronikus irányba mutató fejlesztés. A 2012-ben létrehozott Nemzeti Mobilfizetési Zrt. – amely a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. leányvállalata – a fejlesztésekből összegzést készített a rendszer működtetése érdekében.

A fejlesztésekből származó bevételek megoszlanak. Veres Mihály, a társaság vezérigazgatója elmondta, hogy a rendszer fejlesztésére eddig 800 millió forintot költöttek, és az indulása utáni egy évben már több mint 16,8 millió parkolási tranzakciót hajtottak végre. Itt azonban nincs vége a sornak – ezzel párhuzamosan 1,1 millió e-autópálya matrica került értékesítésre, valamint 56 ezer HU-GO jegy.

Hogy e fejlesztés nyereséges-e? Minden kétséget kizáróan az, és ezt a számok is bizonyítják. Csak a parkolásból egy év alatt 7 milliárd forint folyt be, noha ez nem a társaságé, hanem a rendszerbe kapcsolt 74 önkormányzati parkolási társaság bevétele. Emellett a pályamatricákból és a HU-GO jegyekből származó bevétel is elérte az éves 4,2 milliárd forintos összeget, amely az állam bevételének számítódik.

A modell sikerességét az is bizonyítja, hogy már külföldről is érdeklődnek utána. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer hat viszonteladóval indult, majd a későbbiekben már nyolc cég csatlakozott hozzájuk, ezután pedig további négy potenciális partnerrel folytatódtak tárgyalások, amelyek közül kettő nemzetközi vállalkozás. Veres Mihály ezzel kapcsolatban azt is elárulta, hogy több külföldi érdeklődés irányult a magyar modell iránt. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer egy saját fejlesztői csapattal rendelkezik, őket pedig többek között felkeresték az isztambuli mobilparkolási rendszer megalkotásának érdekében is, emellett pedig a kazahokkal is folytatódtak tárgyalások arról, hogy a hazai szakemberek a mobilparkolás mellett hogyan tudnának bekapcsolódni az okos városokkal összefüggő fejlesztési projectekbe. Az abszolút sikert azonban az mutatja, hogy a társaság részt vesz a Svájcban tervezett rendszerek kialakításában is.

A smart city project

A vezérigazgató elmondása szerint a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer folyamatosan dolgozik a fejlesztéseken, amelynek a következő lépése az elektronikus jegyrendszer. Ami azonban egy még előremutatóbb, komplex rendszert ígér, az a kidolgozásra kerülő smart city project, amely a jövő városai irányába mutat.

2017 végére tervezték befejezni a MÁV, a Volán és a BKK e-jegyrendszerének összehangolását, de addig egy köztes megoldás tervét dolgozták ki. Ennek keretében a közlekedési jegyek integrálódnak a webes értékesítésre, amelyhez hozzá kapcsolják a már meglévő jegyautomatákat, ebből kifolyólag az interneten beszerzett jegyeket az automatákon keresztül lehet kinyomtatni.